Književni fandom – što treba znati o toj zajednici?

Sadržaj

Ništa ne ujedinjuje ljude kao zajednički interesi. Neke knjige, filmovi ili drugi proizvodi pop kulture postaju povod za stvaranje organiziranih zajednica. Tko je fan, što je to fandom i što ga izdvaja?

Koga nazivamo fanom?

Prema rječnicima „fan” je kolokvijalni izraz za angažiranog obožavatelja / entuzijasta u vezi s nekim ili nečim.

Pojam „fan” potječe iz engleskog jezika i počeo se upotrebljavati krajem 19. stoljeća. Isprva se upotrebljavao za opisivanje mladih žena koje su sudjelovale u nastupima glumaca koje su obožavale.

Povezanost fana s fanatikom nije slučajna. Riječ „fanatik” dolazi od latinske riječi „fanaticus” koja se odnosi na nekoga tko je strastven ili čak lud.

Trenutno fanovi sve više stvaraju angažirane zajednice oko svog objekta interesa. Tako se oblikuju fandomi.

Što je to fandom?

Fandom ili obožavateljska zajednica skupina je ljudi koja dijeli zajednički interes za određeno književno, glazbeno ili umjetničko djelo.

Fandom može obuhvatiti i šire konceptualne kategorije, kao što su djelo određenog autora, književni žanr, umjetnički pravac ili glazbeni pravac.

Od 20. stoljeća fandom je također postao zajednica koja kreativno pristupa svojem predmetu interesa. Proboj u aktivnostima fan zajednica došao je s novim tehnologijama i društvenim promjenama.

No počeci znanstvenih analiza fandoma i njihova funkcioniranja datiraju tek od 1980-ih. S vremenom istraživači koji su potekli iz fandoma počeli su se uključivati u ove studije.

Što nazivamo književnim fandomom?

Književni fandom usredotočuje se na specifična književna djela ili cjelokupno djelo određenog autora. Njegov razvoj širom svijeta započeo je širokim pristupom književnosti krajem 18. i početkom 19. stoljeća.

Podjela fandoma

Postoji nekoliko različitih vrsta fandoma. No kriteriji za njihovo razdvajanje mogu se razlikovati ovisno o usvojenoj perspektivi. U nastavku ćemo predstaviti nekoliko njih.

Podjela fandoma

Afirmativni fandom

Ovo je fandom koji svoju aktivnost usmjerava na rasprave, dijeljenje svojih osjećaja ili prikupljanje gadgeta u vezi s temom njihova interesa.

Kreativni fandom

Ovo je dio fanovske zajednice koja stvara vlastita djela na temelju svojeg područja interesa. Članovi također aktivno sudjeluju u životu i razvoju ove zajednice sudjelujući na fanovskim sastancima kao sudionici, volonteri, govornici, a često i organizatori.

Antifandom

Antifandom je zajednica koja dijeli negativan ili kritičan stav prema određenom djelu, autoru, grupi ili žanru. Motivacije antifandoma mogu biti dvostruke:

  1. Prepuštanje vlastitoj averziji prema temama koje zanimaju druge obožavatelje.
  2. Biti obožavatelj koji kritizira način na koji se određeno djelo, autorova kreativnost ili književni žanr razvijaju.

Globalni i lokalni fandom

Neki istraživači pokušavaju podijeliti fandom na globalni i lokalni. No suvremena globalizacija i internacionalizacija brojnih zajednica otežavaju određivanje specifičnih granica podjele. Engleski jezik postao je ulaznica za mnoge da se uključe u međunarodnu zajednicu. Često je citirani primjer fandoma za „The Witcher” – seriju knjiga koju je stvorio Andrzej Sapkowski.

Medijski fandom

Medijski fandom prošireno je shvaćanje tradicionalnog fandoma. Njegovi članovi zainteresirani su za različite oblike popularne kulture. Mogu čitati knjige, stripove, gledati filmove, TV serije, igrati igre. Ovaj fenomen rezultat je razvoja specifičnog svijeta u novim područjima. Ovisno o izvornom materijalu to su obično romani, kratke priče, stripovi, TV serije, filmovi ili igre.

Karakteristike fandoma

Svaki fandom ima svoje specifične karakteristike koje naglašavaju njezinu jedinstvenost. Iz tog razloga mnogi ljudi smatraju određene fandome subkulturama. Nekoliko osobina često ukazuje na njihovu različitost.

Organizirana zajednica

Na početku su fanovi bili povezani samo zajedničkim interesima. S vremenom sudionici su se počeli redovito sastajati. Oblik udruživanja bila je aktivnost u lokalnim klubovima. U doba razvoja interneta i društvenih mreža fandomi se sve više okupljaju i rastu i u virtualnim prostorima.

Zajednički interesi

Fandom okuplja suglasnost oko određenog djela ili objekta. No u ovom području dopuštene su različite preferencije u vezi sa specifičnim likovima i različitim mišljenjima. U fandomu Harryja Pottera sudionici se obično jasno definiraju kroz prizmu jedne od kuća u Hogwartsu: Gryffindor, Slytherin, Ravenclaw ili Hufflepuff.

Izgradnja odvojenog identiteta i jezika

Poput svake posebne zajednice fandomi često grade svoj identitet uspoređujući se s drugim grupama. Na primjer, prije nekoliko godina, fandom žanra fantastike gledao je na obožavatelje japanske mange i animea s velikom rezervom. Trenutno su granice sve više zamagljene, a jedna osoba može pripadati raznim fan grupama. To dodatno olakšava široka dostupnost djela popularne kulture. Fandomi se također razlikuju po svojem specifičnom jeziku, koji je razumljiv samo ljudima iz određene zajednice.

Specifičan smisao za humor

Svaki fandom također ima teme o kojima se slobodno može šaliti i teme koje je najbolje ne dirati. Njihova specifičnost ovisi o iskustvima unutar fandoma, njegovoj povijesti, prihvaćenoj konvenciji humora ili postojećim likovima. Na primjer, u poznatom fandomu „Star Wars”, takav je lik Jar Jar Binks, čije su besmislene radnje dovele do preokreta u radnji i uspona imperijalne frakcije na vlast.

Kako fandom može promicati književno djelo?

Cilj književnog djela privlačenje je interesa čitatelja. Angažirani primatelji mogu postati najodaniji ambasadori, koji će svoje pozitivne osjećaje manifestirati na razne načine. Ispod predstavljamo nekoliko primjera promoicanja književnog djela putem fandoma.

Kako fandom promiče književna djela?

Konvencijski sastanci

Prethodno spomenute konvencije, koje su tematski sastanci za specifične fandome, imaju svoje korijene u 1930-im godinama. Prva američka konvencija za obožavatelje znanstvene fantastike održana je 1936. godine, a prvo okupljanje britanskih obožavatelja organizirano je 1937. godine. Prva međunarodna konvencija, s druge strane, održana je u New Yorku 1939. godine.

Ideja konvencije kao događaja od obožavatelja za obožavatelje omogućava razne načine uključivanja. Mnogi ljudi stvaraju cosplay, što se odnosi na izradu vlastitih kostima. Drugi predlažu teme za prezentacije – predavanja koja postaju prilika za proširenje znanja sudionika i sudjelovanje u raspravama s njima.

Rasprave o radu

Konvencije ne pružaju samo priliku za izražavanje različitih stavova unutar fandoma. U prošlosti su forumi bili glavno mjesto rasprave gdje su postavljana razna pitanja, iznosile teorije i postavljali prigovori na rješenja koja je autor implementirao.

Sve više obožavatelja stvara metaanalize u obliku filmova objavljenih na društvenim mrežama ili podcasta, tijekom kojih ispituju odabrane teme određenog djela, smještaju ih u širi društveni kontekst ili pokušavaju objasniti razne neizrečene elemente i rupe u radnji. Analize i interpretacije koje stvaraju fanovi YouTuberi u sklopu svojih aktivnosti na kanalima postaju sve popularnije.

Stvaranje fanovske proze

Prema studijama o obožavateljima, temelj kreativnog fandoma ili transformativnog fandoma stvaranje je djela koja se nazivaju fanovska proza. To su često priče (fanfics), crteži, grafike, slike (fanart) ili videozapisi koji labavo referiraju ili čak mijenjaju kanonsku priču. Stvaranje fanovske proze ne samo da pridonosi razvoju književnog svijeta već i održava interes za određeni svemir.

Posebno obilježje fanovske proze specifični je kanal distribucije. Kreatori obično dijele svoja djela, najčešće u amaterskim časopisima koji se nazivaju fanzini ili putem interneta, uključujući društvene mreže. Procjenjuje se da fanfics čine otprilike jednu trećinu internetskih književnih materijala.

Najpoznatije književne fanovske zajednice

Pogledajmo neke od najpopularnijih književnih fandoma na svijetu.

Fanovi svijeta Harryja Pottera

Obožavatelji knjiga i filmova u svijetu Harryja Pottera, kojeg je stvorila J.K. Rowling, primjer su nevjerojatno snažne, višegeneracijske zajednice obožavatelja. Prvi dio pustolovina mladog čarobnjaka, objavljen 1997. godine, pokazao se kao golem uspjeh. „Potteromanija” je preuzela svijet. Obožavatelji ovog svemira nazivaju se  „Potterheadsi”.

Obožavatelji djela J.R.R. Tolkiena

Djela Johna Ronalda Reuela Tolkiena stekla su veliku bazu obožavatelja, posebno njegove knjige smještene u svemiru Međuzemlja. Među njima, trilogija „Gospodar prstenova” uživa najveću popularnost. Počeci fanovske zajednice datiraju iz 1950-ih godina nakon objave prve knjige,  „Prstenova družina”. Obožavatelji Tolkiena nazivaju se Tolkijenitima ili Tolkijendilima.

Obožavatelji serije  „The Witcher” autora Andrzeja Sapkowskog

Jedan od najstarijih fandoma u npr. Poljskoj, koji je pokrenuo stvaranje internetske fan kulture u Poljskoj, fandom je knjiga Andrzeja Sapkowskog o Witcheru, Geraltu od Rivije. Prva kratka priča objavljena je 1986. godine u prosinačkom broju časopisa „Fantastyka” i postala je početak goleme popularnosti serijala, što je rezultiralo stvaranjem dviju serija igara, pri čemu je treći nastavak – „Witcher 3: Wild Hunt” – stekao međunarodnu slavu.

Sažetak

  • Fan je deklarirani entuzijast u vezi s nekim ili nečim.
  • Fandom je pojam za zajednicu usredotočenu na određeni objekt interesa, koja se na različite načine uključuje u njegov razvoj.
  • Među svojstvima su fandoma: usredotočenost na određeni objekt, izgradnja odvojenog identiteta, upotreba specifičnog jezika i izraženi smisao za humor.

Vlasta Đurina

Iskusna prevoditeljica i lektorica s afinitetom prema pisanju. Uz širok raspon interesa naginje kreativnim prilikama i svemu što je povezano s riječima. Kao članica tima Content Writera priprema stručne članke i upravlja projektima. U slobodno vrijeme uživa u glazbi, plesu i boravku u prirodi.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Nedavno na blogu

24.03.2025 Content Marketing
21.03.2025 Marketing
19.03.2025 Marketing
14.03.2025 Content Marketing
13.03.2025 Content Marketing
11.03.2025 E-commerce
10.03.2025 Content Marketing
07.03.2025 SEO
03.03.2025 Content Marketing

Stručni poslovni tekstovi

Sadržaj narudžbe

Postanite copywriter

Podnijeti prijavu

Praktični tečaj copywritinga