Samostalno izdavaštvo – što je to i na što treba paziti?

Trenutno sve više autora odlučuje objaviti i promicati svoje knjige samostalno. To može biti vrlo dobro rješenje jer nudi brojne prednosti. Iako se morate suočiti s rizikom, budući da se ne koristite podrškom iskusne izdavačke kuće, imate priliku zaraditi više. Razvojem interneta, samostalno izdavanje postaje sve popularnije. Što je to i kada se isplati odabrati takvo rješenje?
Što je to samostalno izdavanje?
Samostalno objavljivanje znači neovisno objavljivanje raznih vrsta sadržaja kao što su knjige, časopisi, e-knjige, brošure, kompaktni diskovi i slični materijali.
Autor snosi sve troškove u vezi s procesom objavljivanja, poput oblikovanja, tiska, lekture, korekture i niza drugih usluga potrebnih da bi knjiga ugledala svjetlo dana. U samostalnom izdavaštvu nema potrebe dijeliti dobit od prodaje publikacija ni s kim, a autor ni na koji način ne ovisi o odlukama izdavačke kuće.
Samostalno izdavaštvo nov je fenomen za mnoge, ali se prakticiralo i prije ere interneta. Može se reći da je staro koliko i tiskarski stroj. Među samostalnim izdavačima bili su i Jane Austen i Marcel Proust. Naravno pojavom moderne tehnologije došlo je do značajnog razvoja ovog fenomena. Danas samostalno izdavaštvo postaje sve popularnije.
Nezavisno izdavaštvo – korak po korak
Planirate li objaviti svoju vlastitu knjigu ili e-knjigu? U tom slučaju trebate početi od nule, što znači pripremiti sadržaj i oblik objave. Na kraju krajeva to će biti ono što će ispuniti vaše ciljeve.
Proces pisanja izgleda drugačije za svakog autora. No zapamtite jedno temeljno pitanje: ono što vi smatrate sjajnom idejom možda neće nužno privući čitatelje. Ne možete pisati samo o onome što vas zanima i što vam se sviđa, također morate uzeti u obzir potrebe i zahtjeve publike. Samo u tom slučaju imate šansu za uspjeh na tržištu.
Samostalno izdavanje – započnite planom
Osnova samostalnog izdavanja priprema je akcijskog plana koji će osigurati organizirani izdavački proces. Počnite s definiranjem svojeg cilja – izdajete li samo za vlastito zadovoljstvo ili težite postizanju uspjeha na tržištu? Razmotrite koliko primjeraka želite tiskati, planirate li široku distribuciju, koji je vaš budžet i slične čimbenike. Provedite temeljito istraživanje kako biste saznali o trenutnim trendovima na tržištu knjiga i što se najbolje prodaje.
Planirajte zapošljavanje ljudi koji će vam pomoći u pripremi izdanja. Prvo saznajte koliki su troškovi svakoga koraka u izdavačkom procesu. U tu svrhu pretražujte internetske stranice i profile urednika, lektora i tipografa. Obratite pažnju na cijene koje predlažu – ali zapamtite da dobar profesionalac uvijek očekuje višu naknadu. Vrijedi odvojiti veći iznos u budžetu za samo izdavanje kako bi knjiga bila najviše kvalitete. Obično se samostalno izdavanje povezuje s neurednim, neprofesionalnim izdannjima – ne isplati se krenuti tim putem!
Pročitajte također
Ispravak i uređivanje sadržaja
Kada je sadržaj spreman, vrijeme je da svoj rad predate iskusnom lektoru i uredniku. Tekst bi trebalo provjeriti u vezi s činjenicama, stilom i pravopisnim pogreškama, a stručnjak može također predložiti promjene u redoslijedu poglavlja, na primjer. Čak i ako mislite da dobro i ispravno pišete, teško je izbjeći pogreške tijekom kreativnog procesa, zbog čega su uređivanje i lektura ključni. Kao autor nikada nećete moći promatrati svoj tekst 100 % kritičkim okom.
Priprema grafika
Svaka knjiga mora imati omot, koji netko mora dizajnirati. Obično se time bavi iskusni grafički dizajner ili tipograf, pa se isplati upotrebljavati njihove usluge. Ako želite uključiti ilustracije u tekst, također je potrebno to unaprijed planirati.
Slanje knjige u skladište i na tiskanje
Nakon provjere teksta i grafičkog dizajna, sljedeći je korak slanje knjige na sastavljanje i tiskanje. Pojednostavljeno, to uključuje pravilno formatiranje i raspoređivanje teksta u stupce, kao i integraciju sadržaja s grafičkim dizajnom. To će osigurati da knjiga bude estetski privlačna i kohezivna.
Kada je riječ o narudžbama tiska, vrijedi razmotriti prvenstveno tiskare koje imaju iskustva u takvim projektima. Troškovi tiska ovisit će, između ostalog, o volumenu knjige, vrsti korica, papiru, formatu, tiraži, broju ilustracija i grafici. Ako se odlučite na suradnju s iskusnim tiskarom, oni će vam sigurno pomoći pri donošenju dobrih odluka.
Dodjeljivanje ISBN-a
Sljedeći je korak dodjeljivanje ISBN broja knjizi (međunarodni standardizirani broj knjige koji je identificira). Zahvaljujući tome možete je prodavati po nižoj stopi PDV-a (5 % umjesto 23 %).
Zahtjevi za dodjelu ISBN brojeva prihvaćaju se isključivo elektronički, a u tu svrhu potrebno je registrirati se na e-ISBN internetskoj stranici. Primit ćete prijavu u PDF formatu, koju je potrebno ispisati, potpisati, skenirati i prenijeti na internetsku stranicu. Svaki izdavač, uključujući fizičke osobe bez poslovne djelatnosti, može biti izdavač.
Distribucija
Zatim možete nastaviti s distribucijom knjige. Dobro bi bilo rješenje da postavite internetsku trgovinu putem koje možete prodavati knjigu. Tako ćete smanjiti troškove, a kupac će moći kupiti knjigu izravno s vaše internetske stranice, bez posrednika. Takva trgovina ne mora biti složena, obično će se pokazati dobrom tipična „jednostavna stranica”, koja se lako može integrirati s najpopularnijim sustavima plaćanja. Za izradu moderne internetske trgovine, CMS WordPress više je nego dovoljan.
Tijekom cijelog procesa objavljivanja možete također iskoristiti pomoć poduzeća specijaliziranih za pomoć samostalnim izdavačima. Stoga razmislite jeste li u mogućnosti samostalno poduzeti proces objavljivanja ili vam je potrebna pomoć. Odluka bi trebala ovisiti o vašim mogućnostima, proračunu i ciljevima koje želite postići.
Promocija
Važan je element i promocija knjige, koju je najbolje započeti prije njezine premijere. Vrijedi pažljivo razmotriti strategiju oglašavanja, zahvaljujući kojoj ćete imati veće šanse za uspjeh. Kako izgleda promocija samostalno objavljene knjige? Bez sumnje to je mnogo lakši zadatak kada imate izgrađenu zajednicu, stoga pokušajte okupiti što više pratitelja na društvenim mrežama. Dobre platforme za promociju knjige bit će Instagram, TikTok ili Facebook. Slanje e-letaka ili suradnja s drugim tvorcima sadržaja također se mogu pokazati učinkovitima.
Također imajte na umu da sudjelujete na raznim književnim događanjima – prijavite se na sajmove knjiga, festivale i organizirajte susrete s autorima. Ne bojte se široko promicati svoju knjigu – samo će dobro planirane promotivne aktivnosti omogućiti vam da postignete uspjeh na tržištu!
Pročitajte također
Samostalno izdavaštvo – prednosti i nedostaci
Kada odlučujete o samostalnom objavljivanju, možete računati na brojne prednosti. Među prednostima samostalnog objavljivanja mogu se spomenuti:
- neovisnost
- sloboda objavljivanja
- zadovoljstvo
- veći profit
- izravna prodaja.
Nezavisno objavljivanje knjige prirodno ima i određene nedostatke, među kojima se mogu spomenuti, na primjer:
- velika financijska ulaganja
- potpuna odgovornost – u ovom slučaju, pisanje knjige samo je početak jer ste odgovorni za lekturu, korekturu, grafički dizajn, promociju, distribuciju i dr.
- niža vjerodostojnost – ovo nije pravilo, ali neki čitatelji manje ozbiljno tretiraju samostalno objavljene knjige.
Sažetak
- Samostalno izdavaštvo model je izdavanja koji uključuje neovisno objavljivanje sadržaja kao što su knjige, časopisi i e-knjige.
- Objavljivanje knjige nije toliko teško koliko se može činiti. Najvažniji aspekt priprema je sadržaja i formata publikacije.
- Uređivanje i lektura koje obavlja iskusni stručnjak neophodni su.
- Ključni element odabir je pravog tiskara.
- Odlukom o samostalnom izdavanju knjige možete očekivati brojne prednosti, uključujući financijske.
Odgovori