Jednostavan jezik – kako funkcionira?

Tehnološki napredak u svijetu omogućio je da društvo danas ima jednostavan pristup informacijama o gotovo svakoj temi. No neki izvori znanja, posebno oni koji se odnose na specijalizirane teme, teško su razumljivi za prosječnu osobu. Zato se autori sve više koriste jednostavnim jezikom u svojoj komunikaciji. Što je zapravo jednostavan jezik i koja su njegova načela? Saznajte!
Što je jednostavan jezik?
Jednostavan jezik tehnika je komunikacije čiji je glavni cilj stvoriti jednostavnu i razumljivu poruku za primatelja.
Iako je ovaj termin stvoren u svrhu javnih govora i društvenih kampanja, sve više upotrebljava se u stvaranju tekstova namijenjenih širokoj publici.
U nekim zemljama postoje radionice za pojednostavljeni jezik, a timovi koji se sastoje od kvalificiranih lingvista usredotočuju se na pojednostavljivanje jezika u poduzećima i uredima kako bi dokumenti bili dostupniji i razumljiviji.
Prednosti jednostavnog jezika
Zahvaljujući upotrebi jednostavnog jezika razvijeni su materijali jasni i transparentni, istovremeno prenoseći ključne informacije na pristupačan način. To omogućava praktički svima da ih razumiju – djeca, stranci koji znaju samo osnove jezika, kao i manje obrazovane osobe.
Poduzeća koja se koriste jasnom komunikacijom dobivaju manje telefonskih poziva za pojašnjenje određenih procesa. Osim toga ovo pomaže izbjegavanju pogrešaka prilikom popunjavanja različitih vrsta dokumenata.
Zanimljivo je da primjena načela jednostavnog jezika može imati i povoljan utjecaj na SEO pozicioniranje jer algoritmi pretraživača uzimaju u obzir čitljivost teksta.
Za što se upotrebljava jednostavan jezik?
Jednostavan jezik često se upotrebljava u korisničkim tekstovima, kao što su:
- opisi proizvoda, usluge i kategorije
- korisnički priručnici
- članci s uputama
- sekcije s često postavljanim pitanjima
- ugovori i dokumenti, kao što su u bankama ili javnim ustanovama
- pošiljke.
Obično se ne upotrebljava u stručnim, znanstvenim ili umjetničkim sadržajima.
Pročitajte također
Kako izraditi tekst u skladu s konceptom jednostavnog jezika?
Da biste izradili tekst u skladu s načelima jednostavnog jezika, vrijedi slijediti sljedeće korake:
Definirajte svoju ciljanu skupinu
Razmislite o tome kome ciljate svoje proizvode ili usluge i prikupite što više informacija o korisnicima. Ako već imate vlastitu internetsku stranicu, možete upotrebljavati alate kašto je Google Analytics, koji pružaju informacije kao što su spol, dob, lokacija i interes vaše publike. Ovim saznanjima možete lako prilagoditi odgovarajuću komunikaciju svojoj ciljnoj skupini.
Organizirajte sadržaj tako da ga podijelite na manje dijelove
Na samom početku vrijedi stvoriti plan teksta kako bi se podijelio na tematske sekcije koje će stvoriti koherentnu i logičnu cjelinu. Za to upotrebljavajte naslove H1– H4 i odlomke – jedan odlomak treba obuhvatiti jednu temu.
Također primijenite načelo obrnutog piramidalnog pisanja, što znači da najvažnije elemente smjestite na samom početku, a manje značajne kasnije.
Koristite se samo jednostavnim jezikom
U tekstovima napisanim prema ideji jednostavnog jezika izbjegavajte što je više moguće teške riječi čije značenje treba provjeriti u rječniku, a ako ih morate upotrebljavati, pokušajte ukratko objasniti što znače. Imajte na umu da se ne upletete u zamku vlastitog znanja – ono što je očito vama, možda nije za čitatelja.
Izbjegavajte pasivne oblike, kao i klišeje i uzvišene izraze. Usto će dobro funkcionirati izravno obraćanje primatelju, pisanje u sadašnjem vremenu i ograničavanje skraćenih riječi.
Obratite pažnju na detalje
Osim poruke i sam oblik također je vrlo važan, što uključuje raspored, tipografiju i grafičke elemente. Pobrinite se da se sadržaj podijeli na kratke, tematske odlomke i da margine imaju dovoljno razmaka.
Također odaberite font i njegovu veličinu te uzmite u obzir natuknice i podebljani tekst, kao i primjere, citate ili grafike koji će poboljšati poruku.
Testirajte tekst radi čitljivosti
Prije slanja teksta uvijek ga procijenite. Možete to učiniti pokušavajući ga prevesti na drugi jezik, što će pomoći u identifikaciji predugačkih rečenica i složenih izraza. Druga mogućnost provjeravanje je jasnoće teksta pomoću FOG indeksa čitljivosti.
Također slušajte svoje čitatelje i pitajte ih za njihova mišljenja. Vrlo često mogu podijeliti mnogo vrijednih komentara.
Upotrebljavajte jednostavne jezične alate
Ako imate poteškoća s uvođenjem jednostavnog jezika, upotrebljavajte posebne internetske alate koji pomažu analizirati tekst u smislu jednostavnog jezika. Vrlo su popularne internetske stranice tog tipa Logios i Jasnopis. Obje analiziraju težinu jezika, omogućavajući vam da provjerite je li vaš tekst prikladan za odabranu skupinu publike. Jasnopis dodatno upotrebljava Chat GPT u fazi pojednostavljenja jezika.
Sažetak
- Jednostavan jezik komunikacijska je metoda usmjerena širokom auditoriju. Cilj mu je olakšanje razumijevanja poruke i poboljšanje procesa između poduzeća i njihovih klijenata.
- Upotrebljava se u praktičnim tekstovima poput opisa proizvoda i usluga, vodiča, korisničkih priručnika i pošte.
- Među prednostima sažeta su i jasna komunikacija, manje pitanja primatelja koji ne razumiju sadržaj i čak pozitivan utjecaj na pozicioniranje.
- Za stvaranje teksta u skladu s načelima jednostavnog jezika potrebno je odrediti ciljnu publiku komunikacije, upotrebljavati kratke i jednostavne rečenice te podijeliti tekst u tematske dijelove.
- Također vrijedi obogatiti tekst podnaslovima, primjerima ili grafičkim elementima.
Odgovori