Kako odabrati izdavačku kuću? Savjeti za pisce početnike
Izbor izdavača određuje kako i kada će se vaša knjiga pojaviti na tržištu, kakva će biti njezina promocija i distribucija. Mi ćemo vam savjetovati kako odabrati partnera na izdavačkom tržištu s kojim će vrijediti surađivati. Dakle, na što biste trebali obratiti pažnju prilikom početnog odabira izdavača?
Kako odabrati izdavačku kuću? Počnite s tim
Prvi će korak pri odabiru izdavača biti određivanje žanra vaše knjige (na primjer, fantastika, kriminalistički roman, književna fikcija).
Onda trebate pripremiti popis komercijalnih izdavača koji nude žanr u kojem stvarate. Većina izdavača ima vrlo raznolik profil i može se činiti da nije važno gdje će roman biti objavljen. No važno je da se izdavači koje odaberete specijaliziraju za određeni žanr. To je važno jer takvi izdavači:
- imaju opsežno iskustvo u određenom području
- preferiraju pregledavanje prijedloga za objavljivanje određenog žanra
- moći će bolje definirati ciljanu publiku čitatelja
- urednik će moći učinkovitije raditi s vama na tekstu.
Gdje pronaći izdavačku kuću?
Najlakši je način za traženje izdavača internet. Možete se koristiti bilo kojom bazom podataka velikih knjižara.
Kako provjeriti profil izdavačke kuće?
Da biste saznali više o profilu izdavačke kuće, posjetite njihovu internetsku stranicu i pronađite karticu na kojoj izdavačka kuća definira svoje zahtjeve za autore – to jest, što morate poslati kako bi se uopće razmotrila vaša ponuda za izdavanje.
Još jedan zanimljiv način za određivanje profila izdavačke kuće pretraživanje je popisa najprodavanijih knjiga. Tako možete lako primijetiti koje izdavačke kuće ostvaruju dobru prodaju i ulažu mnogo u promociju, a koje zaostaju.
Na što biste trebali obratiti pažnju prilikom odabira izdavačke kuće?
Dok pregledavate ponude za objavljivanje, obratite pažnju na sljedeće probleme.
Distribucija knjiga
Najvažnije je područje koje bi vas trebalo zanimati distribucija knjige – gdje će biti dostupna na internetu i u fizičkim trgovinama. Najveći izdavači pokrivaju velik dio distribucije, pa i svu, što znači da knjiga može biti dostupna u svim knjižarama.
Male izdavačke kuće nemaju tako veliki budžet (trebate platiti da se knjiga uvede u optjecaj), pa izbjegavaju velike i važne dobavljače.
Učestalost objavljivanja
Pogledajte koliko često izdavačka kuća objavljuje nove premijere. U velikim izdavačkim kućama svakog se mjeseca pojavljuje nekoliko novih naslova, dok se u najmanjim katkad pojavi samo jedan naslov svakih nekoliko mjeseci. Što to znači? To može ukazivati na manje prepoznatljivu marku i moguće manje financijske uloge u promociji.
Naravno, manji broj publikacija također može značiti da se izdavačka kuća više usredotočuje na izlazak i promociju jedne knjige tijekom duljeg razdoblja. Međutim, glavni pokazatelj uspješnosti prodajni je rezultat. Možda nemate pristup njima, ali primijetit ćete koje knjige dominiraju tzv. „top ljestvicama” i privlače pažnju na društvenim mrežama.
Model objavljivanja
Prilikom pregledavanja ponuda izdavača, obratite pažnju na model po kojem oni posluju i odaberite onaj koji vam najbolje odgovara.
- tradicionalni izdavači – potpuno pokrivaju troškove izdavanja knjige i isplaćuju autoru honorar. Za debitantskog autora ovaj će model biti najpovoljniji izbor
- subvencionirani izdavači – dijele troškove s autorom, u različitim udjelima, na primjer, 50/50 %. Šanse za suradnju s takvim izdavačem za početnike obično su veće nego s tradicionalnim izdavačem
- izdavači koji se bave samoizdavanjem– autor u potpunosti pokriva izdavanje knjige i svaku fazu njezine produkcije. Ovaj model može biti rizičan jer takve internetske stranice često ne distribuiraju izvan vlastite stranice, ne usredotočuju se na uređivanje knjiga i ne odabiru tekstove.
Ovisi o vama koji će vas model najviše zanimati. No u obzir uzmite resurse koje želite uložiti u objavljivanje vlastite knjige.
Pročitajte također
Avans
Velike izdavačke kuće nude avans kao standard, ali u slučaju srednje velikih autora često moraju pitati za tu mogućnost. Mali izdavači najčešće odbijaju platiti avans, što može ukazivati da nemaju dovoljan budžet, na primjer. Isplati se boriti za avans, čak i ako je skroman.
Pravna pitanja
Kada vam izdavačka kuća ponudi ugovor, obratite pažnju na najvažnije aspekte.
- stopa ili naknada – ne manje od 12 % izračunato od prosječne neto prodajne cijene svakog prodanog primjerka.
- pravo prvokupa za vaše buduće knjige – ako takva odredba postoji, bolje ju je ukloniti, jer ne možete predvidjeti budućnost i kako će se razvijati vaša suradnja
- licenca – pokušajte ne prodavati prava na knjigu dulje 5 – 7 godina jer se puno može promijeniti u vašoj karijeri nakon tog vremena i bolje je dati sebi mogućnost ponovnog pregovaranja.
Zapamtite da savršeni izdavači ne postoje. Svaki će imati svoje nedostatke i prednosti, zbog čega autori često mijenjaju izdavačke kuće i traže nova, bolja rješenja. Za tebe će biti važna široka distribucija na početku, kao i snažna urednička podrška (iako je to teško predvidjeti prije potpisivanja ugovora). Sretno!
Sažetak
- Kada birate izdavačku kuću, obratite pažnju na njezin profil, odnosno žanr u kojem se specijalizira.
- Distribucija vaše knjige bit će važna, stoga provjerite jesu li knjige iz te izdavačke kuće dostupne u najvećim knjižarama.
- Detaljno se upoznajte s profilom izdavačke kuće: kako promiče knjige, promiču li se njihove premijere na društvenim mrežama itd. To će vam omogućiti djelomično predviđanje hoće li se i vaša knjiga promicati.
Odgovori