Povijest copywritinga – saznajte kako se ovo zanimanje razvijalo!

Sadržaj
  • Copywriting je stekao veliku popularnost u posljednjim godinama, što je prirodna posljedica razvoja digitalnog marketinga. Iako je procvat nastao nedavno, potencijal je rastao već dugi niz godina. Cilj je sljedećeg članka upoznati vas s poviješću copywritinga.

Povijest copywritinga – počeci

Da bismo raspravljali o tako izuzetnoj temi kao što je povijest, moramo precizno definirati pojam copywritinga.

 Copywriting je zanimanje koje pruža širok spektar usluga koje se sastoje od stvaranja profesionalnog sadržaja koji provodi marketinšku strategiju klijenta.

Drugim riječima to je ulaganje koje iz određene perspektive donosi dobit. S tim na umu moramo priznati da ta povijest nije previše davna, da ne spominjemo „čisti” internetski copywriting.

Ipak ćemo pokušati prikazati opći povijesni pregled koji je doveo do izdvajanja ovog zanimanja.

Razvoj pisanja – prije 5000 godina

Da bi se stvorio copywriting, prvo moraju postojati resursi za to zanimanje. Temeljni je alat naravno pisanje. Najvjerojatnije se najbrže razvilo među Sumeranima 3500.– 3000. pr. Kr.

To je bila prva razvijena civilizacija koja je upotrebljavala određene simbole za evidentiranje količine zaliha ili prava. Ta je društvena zajednica živjela na jugu Mezopotamije, što je bilo jedno od najboljih područja ako je riječ o uvjetima za život. Prema tome nije bilo ničega što bi spriječilo Sumerane da započnu povijest copywritinga. Ta povijest završava člankom koji trenutno čitate.

Kushin plate
The oldest clay tablet in the world with cuneiform writing. The information has been partially restored from it, while its interpretation is fairly precise. Thanks to the translation we can read: 34,813 liters of barley have been delivered over a 37-months period to public servant, Kushima, who is responsible for the beer production at the Ishtar temple in Uruk.

Širenje u Indiji – prije 3800 godina

Iako je sljedeća prekretnica bila širenje pisanja u Europi, vrijedi spomenuti Indiju – ova je zemlja stvorila opsežan sadržaj u religijske svrhe.

Vede, koje su bile osnova vedizma u to vrijeme, savršen su primjer. Iako se danas debela knjiga uglavnom povezuje s Biblijom, Vede su šest puta veće od nje.

Gore navedene informacije svakako iznenađuju, no Istočna Azija postavila je tempo i u vezi s mnogim drugim religijskim knjigama, posebno tijekom razdoblja brahmana. Spomenimo kanonske Upanišade (pomoćne tekstove za tehnike meditacije) ili Pančatantru (veliku zbirku bajki).

Povijest copywritinga – pravilan razvoj

Kao što možete vidjeti, nemoguće je izostaviti drevnu Aziju ako raspravljamo o povijesti copywritinga. Pisci u drevnoj Aziji stvorili su izuzetno opsežan sadržaj. Međutim revolucija koja je drastično povećala dostupnost sadržaja i pisanja tek je dolazila.

Izum tiskanja – prije 500 godina

Petnaesto je stoljeće – unatoč „mračnim” stoljećima u Europi, sve je više izuzetaka u vezi s nepismenosti, dok velika djela izlaze na svjetlo dana. Primjeri su dobro poznata Danteova Božanstvena komedija i Pjesma o Rolandu.

Prva je tiskana knjiga Gutenbergova Biblija, koja je ugledala svjetlo dana 1455. godine. No treba se sjetiti da se popularizacija tiskanja odvijala sporo. Tijekom sljedećih pola stoljeća inkunabule su se stvarale povremeno. Unatoč tome danas su te knjige izuzetno visoke povijesne vrijednosti.

Najteži su stadiji iza nas – od tada su se gotovo sve knjige prikazivale svijetu u tiskanom obliku. Samo je bilo pitanje vremena kada će komercijalni sadržaji dosizati veću publiku.

Johannes Gutenberg.
Johannes Gutenberg, the creator of the world’s first printing method.

Razvoj interneta i širenje sadržaja – do sada

Iako smo ukratko opisali 5.000 godina povijesti razvoja pisanja, stvarna zbivanja copywritinga odvijaju se pred nama kao sastavnica ljudskog razvoja.

Zvuči li to preponosno? Tako je i trebalo biti. Ljudi su se borili s manjkom informacija tisućama godina – nije bilo Wikipedije, Googlea niti dostupnih knjiga. Međutim od 1990-ih drastično širenje internetskog pisanja natjeralo je trenutne algoritme pretraživača da se bore s viškom beskorisnog sadržaja. Copywriting je podložan vrlo gustoj kvalitativnoj filtraciji koja korisnicima pruža samo pouzdane i visokokvalitetne tekstove.

Dosegli smo fazu u kojoj svako korisničko pitanje ili upit pronalazi odgovor u opsežnom i zanimljivom sadržaju. Iako je Google uvijek obraćao pažnju na ključne riječi i izraze u tekstu, danas uzima u obzir i stotine drugih čimbenika. Stoga je specifičnost copywritinga znatno izmijenjena u posljednjim godinama, a promjene dolaze sve brže i brže.

Sažetak

  1. Povijest copywritinga seže tisućama godina unatrag, iako se tek nedavno dogodio nagli procvat. Rezultat je stvaranje zanimanja kakvog poznajemo danas.
  2. Prije mnogo godina knjiga je bila znak bogatstva. Danas poduzimamo strateške i teške radnje kako bismo predstavili svoj sadržaj najvećoj grupi korisnika.
  3. Posljednjih godina pokazalo se da je copywriting zanimanje koje se stalno mijenja, stoga je nemoguće predvidjeti budućnost.
  4. Zbog navedenih činjenica vjerujemo da je ovaj opis povijesti copywritinga sličan članku o razvoju mobilnih telefona… objavljenom devedesetih godina! Svijet se okreće prema naprijed i pred nama je mnogo upitnika.

Na nama, copywriterima, ostaje da pažljivo promatramo sve trendove i prilagodimo se tržištu, kako bi naš sadržaj donio najveće prednosti našim klijentima.

Vlasta Đurina

Experienced translator and proofreader keen on copywriting. Always having a wide range of interests, she leans towards creative opportunities and anything word-related. Being part of the Content Writer team, she translates expert articles and manages projects. In her free time, she enjoys music, dancing and spending time in nature.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Nedavno na blogu

13.06.2024 Social Media
12.06.2024 Copywriting
11.06.2024 Content Marketing
10.06.2024 Copywriting
09.06.2024 Copywriting
08.06.2024 Social Media
07.06.2024 E-commerce
06.06.2024 E-commerce
05.06.2024 Copywriting

Stručni poslovni tekstovi

Sadržaj narudžbe

Postanite copywriter

Podnijeti prijavu

Praktični tečaj copywritinga